ch rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.
Wszelkie bowiem niedociągnięcia czy niekompletna dokumentacja
Budowa farmy wiatrowej stanowi relatywnie skomplikowane przedsięwzięcie. Jednym z jego aspektów jest dostarczenie wszystkich planowanych elementów inwestycji na miejsce. W Europie turbiny wiatrowe produkowane są jedynie w kilku krajach, tak więc w grę wchodzi międzynarodowy transport ponadgabarytowy. Proces ten wymaga szczegółowego zaplanowania trasy i dobór odpowiedniego pojazdu. Niekiedy niezbędne jest również dostosowanie niektórych elementów infrastruktury drogowej na trasie przejazdu. Do tego dochodzi szereg wymaganych zgód i pozwoleń, jakie należy uzyskać. Dlatego też ten aspekt inwestycji dobrze jest zlecić wyspecjalizowanej firmie spedycyjnej, której głównym przedmiotem działalności jest właśnie transport ciężki. Wszelkie bowiem niedociągnięcia czy niekompletna dokumentacja mogą skutkować karami finansowymi lub kosztami związanymi z ewentualnym uszkodzeniem ładunku. Oprócz przewozu głównego elementu, jakim jest turbina wiatrowa, należy też zapewnić transport maszyn na miejsce budowy, jednak z reguły jest to relatywnie mniej skomplikowane.
Nie każdy ładunek da się bowiem
Transport ponadgabarytowy, nazywany również ciężkim, to gałąź transportu zajmująca się ładunkami ponadnormatywnymi oraz nienormatywnymi. Swoimi wymiarami wykraczają one poza wymiary ładunków dopuszczanych tradycyjnie do transportu drogowego. Właśnie dlatego transport ciężki dodatkowo wymaga zawsze specjalnego zezwolenia.
A jak wygląda organizacja takiego transportu? Przede wszystkim obejmuje ona szczegółowy plan trasy i dobór odpowiedniego środka. Jeśli chodzi o trasę, to trzeba między innymi uwzględnić wszystkie przeszkody, jak chociażby ronda, wiadukty, czy też wysokie krawężniki. Nie każdy ładunek da się bowiem przewieźć tam, gdzie one występują. Kwestia środka to natomiast kwestia doboru optymalnej naczepy. Inna bowiem sprawdzi się w przy transporcie linii produkcyjnej, a inna, gdy w grę będzie wchodzić transport maszyn.
Ze względu na specyfikę, jaką charakteryzuje się tego typu transport, jego usługi mogą świadczyć tylko wyspecjalizowane firmy. A to wszystko ze względu na ogólnie pojęte bezpieczeństwo.
Transport maszyn
Samochody ciężarowe przewożące towar stały się codziennością. Każdego dnia można zobaczyć je na drogach całego świata. Po ich ilości można stwierdzić, że transport ponadgabarytowy znacznie się rozwinął w ostatnich czasach. Coraz więcej kierowców zawodowych zajmuje się przewożeniem różnego rodzaju maszyn, które umieszczone są w naczepach dołączonych do samochodów ciężarowych.
Transport maszyn to specyficzna branża, która wymaga odpowiedniego podejścia do przewożonego towaru. Bardzo często kierowcy mają świadomość, że przewożą coś cennego, więc transport ciężki nie nadaje się dla każdego.
Nie każda firma transportowa zajmuje się tego rodzaju transportem, ponieważ logistycznie jest czasami trudno ustalić trasę. Problem bywa też z załatwieniem formalności celnych. Jednak jeżeli firma potrafi to załatwić, to taki transport jest z całą pewnością dla niej opłacalny. Jego organizacja wymaga jednak większej wiedzy i doświadczenia. Trzeba zabezpieczyć odpowiednio załadunek i przewidzieć różne okoliczności.